Sain viime viikolla postilaatikkooni Anttilan syksy-kuvaston. Mainoslehtisen toisella sivulla esiteltiin mukavan näköinen neuletakki, jota olisi saatavilla kahdessa syksyn värissä, keltaisena ja ruskeana. Neuleen hinnaksi ilmoitettiin 39,95 euroa. Kiinnostukseni heräsi.

Koska mainoksessa ei kerrottu neuletakin materiaalia (miksi ei!?!) ajelin työpäiväni päätteeksi lähimpään Anttilaan (Kerava), tarkoituksenani tutkailla neuletta tarkemmin. Kauppaan päästyäni tutkailin naistenvaateosastoa ja vastaani tulikin suurin osa syksy-kuvaston tuotteista. Ei kuitenkaan neuletakkia josta olin eniten kiinnostunut. Etsin myyjän ja kysyin neuleen sijaintia. En tiedä mikä myyjää vaivasi, mutta hän vaikutti olevan aivan pihalla.

Myyjä vilkaisi kädessäni olevaa kuvastoa ja kuvaa neuleesta. Sitten hän pälyili epätoivoisesti paikalle toista myyjää. Ilmeisesti tämä vaateosaston myyjätär ei tiennyt mitään myytävistä tuotteista. Toinen myyjä saapui paikalle ja kertoi ettei neulettani ilmeisesti ollut vielä tullut myymälään (vaikka muut kuvaston tuotteet olivat). Lähdin kotiin.

Loppuviikosta kävin ruokaostoksilla Vantaan Jumbossa. Piipahdin pikaisesti myös Anttilassa katsomassa neuletilannetta. Jumbon liikekin oli pullollaan uusia syksy-kuvaston vaatteita, mutta himoitsemaani neuletta ei ollut sielläkään myytävänä. Luovutin.

Kysymys kuuluukin, miksi näin käy? Miksi Anttila mainostaa tuotteita jotka eivät ole liikkeissä silloin kun asiakkaan annetaan olettaa? Ymmärrän viivästykset ja tapaturmat tuotteiden kuljetuksissa, mutta voisiko näistä poikkeustilanteista kenties jotenkin tiedottaa?

Olen nähnyt esimerkiksi Prisman hyllyillä ilmoituksia viivästyneistä kuvastotuotteista, joissa pahoitellaan tapahtunutta ja kerrotaan päivämäärä jolloin tuote todellisuudessa saapuu myyntiin. Tälläisissä tapauksissa tieto ei todellakaan lisää tuskaa!